Portfolio
Birgit Bloch Petersen
Mit navn er Birgit.
Jeg er en innovativ og kreativ design søgende kvinde, som ønsker en hverdag fyldt med kreative ideer.
Jeg vil beskrive mig selv, som en der arbejder hårdt for at nå sine mål. Jeg har stor passion for at arbejde kreativt med DIY ideer.
Mine ambitioner og drømme er at vise verden, hvordan man kan arbejde kreativt med design og hvordan man kan skille sig ud, ved at skabe sine egne designs. Det vil jeg gøre ved at arbejde målrettet og kreativt med de ideer, som jeg har og vise det til omverden.
Personlige kompetencer
Kreativ:
Mine venner kommer oftes til mig, hvis de har brug for et kreativt syn på deres opgaver. Jeg plejer at se tingende fra en kreativ vinkel og finder derfor gerne flere løsninger end bare en.
Strategisk:
Jeg holder mig altid inden for de overordnet aftalte rammer og målsætninger – og sørger for at udfylde rammen ved at anvende min sunde fornuft.
Selvstændig:
Jeg tager gerne ansvar for egne opgaver og trives godt hvis jeg må give mit eget syn på problemerne og løsningerne. Jeg har massere af gå-på-mod og tør at tage chancer.
Fleksibel:
Jeg tilpasser mig enhver form for opgave og kan have mange opgaver i gang på en gang. Har lært fra tidligere job at det er godt at være fleksibel.
Faglige kompetencer
Kommunikation og marketing:
Har igennem mit praktikforløb kommunikeret med designmetoder og designet skabeloner til dem. Jeg analysere min målgruppe indenfor det felt, som jeg arbejder med.
Billede- & videoredigering:
Jeg arbejder med Vegas Pro 14 til videoredigering til YouTube. Har erfaring med Photoshop, Canva og Indesign til billede redigering.
Office pakken:
Jeg har mange års erfaring med office-pakken, hvor Publisher & Powerpoint er mine favoritter. Excel og Word er spændende, men mindre interessante, når man arbejder med design.
Projektkoordinator:
Jeg har arbejdet med forskellige projekter, fra ide til produkt. Har erfaring fra aktuelle projekter med virksomheder igennem min uddannelse.
Uddannelser
Erfaring
2017-2019
Entreprenørskab og design (E-designer)
International Business Akademi, Erhvervsakadami Kolding
Fag: Økonomi, Logistik, ledelse, organisation, Innovation, Designhistorie, Kultur og trends, Kommunikation, Markedsføring, Designprocesser & Metoder
Valgfag: Projektledelse/projektstyring & Portfolie
2014-2017
Højere Teknisk Uddannelse (HTX)
Learnmark Horsens
Projekter: Designer spil, Genbrug, Hvad er design, Langelinje & Designprocesser.
2012-2013
Design & Idrætsefterskole Skamling
Skamling Efterskole,
Linjefag: Design
TNT / Fedex
Kundeservicemedarbejder
Juni 2022 – nu
Locked – Escape Room, Kolding
Bestyrer
Juni 2020 – 2022
Vonsildhave Plejecenter, Vonsild
Praktikant – køkkenassistent
Januar 2020
D2I – Design To Innovate, Kolding
Praktikant – Projektstyring og designmetoder.
Januar 2019 – Maj 2019
The Old Irish, Kolding
Bartender, opvasker & garderobe.
Juli 2018 – Marts 2019
Aktiv Rengøring, Horsens
Rengøring i forskellige virksomheder.
Sommerjob – 2015
Pizzaria & Kiosk, Hatting
Ekspedient, rengøring & kiosk
Juni 2013 – November 2013
Vorbasse Marked, Vorbasse
Medhjælper på stand + egen stand
Hvert år siden 2012
Entreprenør & Designmanager
Hvad er en E-designer?
Uddannelsen Entreprenørskab og design tager 2 år og her lærer man bredt om iværksætteri og design.
På uddannelsen entreprenør og designmanager arbejder vi i teams, hvor vi arbejder med cases fra ide til produkt.
Vi udarbejder en designløsning gennem problemstilling, research og ideudvikling.
Vi arbejder blandt andet med Design Thinking, konceptudvikling og projektledelse.
Vi har bl.a udviklet designs for virksomhederne: City Kolding, Kolding Kommune og PhotoCare.
LAMPEPROJEKT
Designe en unik letvægts pendel. Pendlen skulle skille sig ud fra tilsvarende pendler på markedet. Der skulle nøje overvejes kontrast, formår, målgruppe og have en klart udtryk. Til slut skulle lampet være færdiglavet og klar til brug.
DESIGNMETODER
Eksamensprojekt ved IBA.
Arbejde med designmetoder og målgruppe. Udarbejde et spil og en designmetode-håndbog, som kan hjælpe virksomheder igennem designmetoder.
PRODUKTLØSNING
Samarbejde med Kolding Kommune. Udarbejde et produkt til vores forrige løsning med affaldshåndtering. Børn tager skraldet, udarbejde et produkt så børn bliver motiveret til at hjælpe med skraldet
Tyrstrupgård
Samarbejde med gårdens ejer.
Fokusområde på forretningskoncept, udarbejde en forretningsplan for Tyrstrupgård. Anvendelse af teorier såsom målgruppe, Business Model Canvas og dele af Pestel analyse, samt skitsering, 2D og 3D modeller
Room og Retail - Vinduesdesign
Samarbejde med PhotoCare Kolding. Designe butikkens udstillingsvindue på en uge. Opstilling af vinduesdesign med brug af diverse teknikker og viden fra faget Room og Retail.
Room og Retail - Konceptudvikling
Samarbejde med City Kolding. Udarbejde et koncept for Kolding gågade, Hvordan bringer vi mere liv til Kolding gågade? Design af mulig løsning i form af 3D modeller i SketchUp og fysisk 3D model.
Tyrstrupgård (Karakter 10)
– Designproces, kommunikation, marketing, Kultur og Trend, Virksomhedsøkonomi, Forretningsplan og Innovation.
Beskrivelse:
Design to business. Til min 1. års eksamen skulle jeg arbejde tværfagligt ud fra det givet pensum det første år.
Projektet blev til Tyrstrupgård, som er en gammel gård.
Det projektet gik ud på var at udvikle et forretningskoncept med udgangspunkt i Tyrstrupgård og det som den har at byde på.
Det var meget vigtigt at skelne mellem ide til virkelighed, fordi der skulle sættes et budget for konceptet.
Udarbejdet i projektet:
– Primær og sekundær research
– Segmentering og målgruppe
– Præsentation
– Økonomi – Budget
– Miljø og bærgerdygtighed
– Planlægning og strukturering Konkurrentanalyse
– Skydeskivemodellen
– Porters 5 Forces
– Siturationsanalyse
– Business Model Canvas
– Visuel dokumentation på fysiske boards
Hovedopgave IBA – Designmetoder (Karakter 10)
– Designproces, Kommunikation, Markedsføring, Kultur og Trend, Organisation, Økonomi, Forretningsplan, Projektstyring og Innovation.
Beskrivelse:
Udarbejdelse af designmetoder og designspil. Til min hovedopgave på IBA skulle jeg arbejde videre med mit praktik projekt, som omhandlede designmetoder.
Projektet blev til en designhåndbog og et puslespil, som kan hjælpe virksomheder med forståelse af designprocessen ved brug af designmetoder.
Det projektet gik ud på var at udarbejde et fysisk produkt udfra ens praktik aflevering og forløb.
Det var mange processer som skulle udarbejdes og ved hjælp af min praktikplads, lykkes det at samle viden og inspiration til et produkt.
Udarbejdet i projektet:
– Primær og sekundær research
– Segmentering og målgruppe
– Præsentation
– Økonomi – Budget
– Prototype og tests
– Idegenerering og designmetoder
– Udarbejdelse af spillebrikker og kort
– Value Proposition
– De 6 Tænkehatte
– Siturationsanalyse
– Divergent og konvergent tænkning
– Visuel dokumentation på fysiske boards